dilluns, 21 de juliol del 2014

Dies de careem i visites

Hola un altre cop! Últimament no tinc temps ni d'escriure el blog.

Treball:

Dimecres i dijous en Tiguiane no va poder venir a Nasso, així que dimecres em vaig quedar a l'hostal fent feina, ja que hi havia vaga d'estudiants, i dijous vaig anar al campus amb l'Mbi. Vaig estar acabant de polir detalls i preparant la demo pels estudiants de divendres.

Sensacions:

Dimecres al migdia vaig anar a dinar a casa l'Mbi, la seva dona, i el seu fill petit de 5 anys. La veritat que ja estic gairebé habituada al menjar d'aquí i em sembla bo, però en aquest cas era més bo encara. Vam parlar una mica de política i em va estar explicant que el partit al poder porta 27 anys (quan el màxim és 10), però com és el partit que va guanyar la Revolució fa uns anys s'han anat mantenint a base d'excuses. L'any que ve són les eleccions i molta gent vol que canviin les coses però sembla que el president està intentant modificar la llei per poder-se tornar a presentar. El problema és que més del 80% de la població viu en poblats i té pocs o gens d'estudis i són fàcilment manipulables, i qui té més diners per fer-ho és el partit al poder. Per tant, si es presenten és més que probable que tornin a guanyar.
Després vam anar a veure una casa que s'està construïnt, però encara només hi ha les parets i poc més.



A la tarda vam anar amb l'Adja, el seu germà gran i un amic seu que és guia a veure la gran mosqué (mesquita) central i el barri més antic de Bobo. La mosqué té tot de pals que surten de les parets (en contra de les hipòtesis dels meus companys d'Atrápalo, que deien que són per empalar cristians xD) perquè antigament no hi havia escales i a vegades havien de pujar a reparar alguna part. A dins vam veure gent rezant i gent gairebé dormint. Al "vieux cartier" vam veure cases realment antigues, carrerons estrets de fang, i com és possible la convivència entre 4 religions o col·lectius: musulmans, cristians, animistes i uns altres que són una mica com els defensors del poble i fan activitats socials. Em sorprèn positivament d'aquest país aquesta harmonia entre religions i que, segons m'han dit, cadascú és lliure de triar què vol ser. Els animistes són els que feien més respecte, vam veure que tenen uns "fetitxes" que adoren (són coses extranyes fetes amb pals i pell d'animals), fan sacrificis d'animals (i segons m'han dit, els més vells també d'humans), creuen en les malediccions i coses del tipus màgia negra. També va ser curiós veure pintades del barça i del madrid per alguna paret. Un nens petits van voler que els fes fotos (adjunto mostra <3), vam veure un riu amb uns peixos enormes i lletjos que són sagrats, i vaig corroborar que en aquest país el medi ambient importa ben poc. De fet, gairebé no hi ha papereres i els carrers, i en aquest cas el riu, estan plens de brutícia.
A la nit vaig tornar a fer Careem amb la família de l'Adja.









Dijous tarda, per no descuidar cap religió, vam vistar amb l'Adja i un amic seu la catedral catòlica més gran de Bobo i l'estacio central de tren per dins. Vam tenir alguns problemes amb el tema de fer fotos, la veritat que normalment no ho posen gens fàcil als extrangers, no sé on es pensen que les posaré. Per sort, entre l'amic i jo vam fer algunes fotos dissimuladament :) Justament va coincidir que sortia un tren cap a la Côte d'Ivoire. No circulen massa trens de passatgers perquè donen prioritat als de mercaderies.
A la nit vam anar tots plegats a fer Careem a casa l'Adja. M'agrada d'aquesta cultura que sempre tothom és benvingut a casa de tothom, i sempre tenen un somriure o una paraula amable per tu.
A la nit li vaig fer una petita demo a l'Adja perquè possiblement vingui a donar-me suport amb els estudiants per si no entenen el meu francès.

El que no sabia és que al dia següent no podria fer la demo. Per voler integrar-me massa vaig acabar amb una gastrointeritis (no calen els detalls), però tot divendres vaig haver de quedar-me descansant a l'hotel i prenent algunes medicines. Per sort, dissabte migdia ja estava pràcticament bé :)

Curiositats:
Les ovelles i les cabres solen ser un element més que circula als carrers.

Fins aviat!

1 comentari:

  1. La gastrointeritis acava sent un tramit mes! Val la pena per integrarsr! Llastima que coincidis amb la demo, espero que la puguis fer aviat!!

    La historia lescriuen els guanyadors, secundo la opinio dels compañs de atrapalo V_V

    Que vaguin be aquests ultims dies!! :D

    ResponElimina